LEGO Mindstorms Education EV3

LEGO EV3

LEGO® MINDSTORMS® Education EV3 tarjoaa oppilaille ja opiskelijoille mahdollisuuden rakentaa ja ohjelmoida mitä mielikuvituksellisimpia robotteja, jotka voivat suorittaa kaikentasoisia tehtäviä. LEGO® MINDSTORMS® Education EV3 -ympäristö on LEGO Education -robottiteknologian kolmas sukupolvi, joka on suunniteltu luokkakäyttöön. Se on kattava opetusratkaisu, joka on kehitetty yhdessä opetusalan ammattilaisten kanssa.

Uusi LEGO MINDSTORMS Education EV3 -ympäristö on yhteensopiva edellisen LEGO MINDSTORMS Education NXT -ympäristön kanssa. Olemassa olevia antureita, moottoreita ja rakennusosia voidaan käyttää uuden EV3-ympäristön kanssa. Uudessa EV3 -ohjelmistoympäristössä voidaan myös ohjelmoida NXT-ympäristön laitteita.

Miten oppilaitoskäyttöön suunniteltu EV3 -perussarja ja ohjelmisto eroavat vastaavista kuluttajatuotteista?

  • Education EV3 -perussarjan mukana toimitetaan kestävä säilytysratkaisu tuotteen osille, kuluttajapakkauksen mukana ei tule vastaavaa säilytysratkaisua.
  • Education EV3 -perussarjan mukana toimitetaan ladattava akku, kuluttajasarja toimii paristoilla.
  • Education EV3 -perussarjan anturi- ja osavalikoima on opetuskäyttöön suunniteltu. Anturivalikoima sisältää kaksi kosketusanturia, ultraäänianturin (etäisyyksien mittaamiseen), väri- ja valoanturin sekä gyroanturin. Kuluttajapakkaus sisältää värianturin, kosketusanturin, infrapuna-anturin sekä infrapunamajakan.

EV3 -ohjelma sisältää seuraavat osat, joita ei löydy kuluttajasarjan ohjelmasta:

  • Tiedonkeruu ja analysointi. Robottisarjan antureilla on mahdollista tehdä mittauksia, taulukoida mittaustuloksia ja piirtää tuloksista graafisia kuvaajia. Education EV3 -perussarja ja ohjelma muodostavat kokonaisuuden, jota on mahdollista käyttää tehokkaana dataloggerina eli tiedonkeräimenä.
  • Opetuskäyttöön suunnitellut rakennusohjeet. EV3 Education Perussarjasta on mahdollista rakentaa nopeasti monia opetuskäyttöön sopivia robotteja. Kuluttajasarjan ohjelma sisältää huomattavasti rajatumman määrän rakennusohjeita, jotka sopivat leikki- ja huvipainotteisiin käyttötarkoituksiin.
  • Vaiheittain etenevät tutoriaalit, jotka opettavat robottien peruskäyttöä sekä monia keskeisiä asioita luonnontieteiden ja teknologian alueilta.
  • Muunneltava opetussuunnitelma sekä digitaaliset työkirjat.
  • Education EV3 -ohjelmaan on saatavissa kolme erittäin mielenkiintoista luonnontieteitä ja teknologiaa yhdistelevää aktiviteettipakkausta, joiden aiheina ovat Suunnittelu- ja insinööritaito sekä  Avaruus.

Education EV3 -tuotteiden käyttöönottoon ja käyttöön on mahdollista saada koulutusta. Laajamittaiset ja kattavat kurssit ovat luonnontieteitä ja teknologiaa yhdisteleviä kokonaisuuksia, jotka tarjoavat hyvät lähtökohdat tuotteiden hyödyntämiseen eri oppiaineiden opetuksessa.

Graafista ohjelmointia tietokoneella tai tabletilla

Ohjelmointi tapahtuu raahaamalla kuvakkeita ohjelmointijonoon.

Helppokäyttöinen ja tehokas ohjelma ohjelmointiin ja tiedonkeruuseen. Ohjelma perustuu National Instruments LabVIEW™ ympäristöön, joka on insinöörien ja tutkijoiden käytössä teollisuudessa maailmanlaajuisesti. EV3 Ohjelma on optimoitu luokkakäyttöön, joten se on erittäin käyttäjäystävällinen ja esimerkiksi ohjelmointi perustuu kuvakkeiden raahaamiseen ja pudottamiseen (drag-and-drop). Ikäsuositus: 9+.