Seikkailukasvatus vie mukanaan

Kauan sitten lapsena näin televisiosta suomalaisen nuorten sarjan, jossa koulussa olleet oppilaat ratkoivat yhdessä opettajan kanssa kylässä tapahtunutta mysteeriä.

En muista tv-sarjasta kovinkaan paljoa, mutta minuun teki vaikutuksen se, että oppilaat kulkivat opettajan kanssa pitkin kylää ja peltoja etsimässä johtolankoja ja vakoilivat epäilyksen alaisia yrittäessään päästä selville tapahtumien kulusta.

Ajattelin, että wau, miten kivaa olisi tehdä tuollaista työtä, jossa saa seikkailla, liikkua ja keksiä tarinoita!

Vuosia myöhemmin opettajankoulutuksessa tutustuin seikkailukasvatukseen ja juonelliseen oppimiseen, joissa erilaisia opsin alueita voidaan toteuttaa mielikuvitusta, tarinaa ja luovuutta käyttäen, vaikka koulun lähiympäristössä. Miten hienoa on opiskella toiminnan, tekemisen, satujen ja yhteisöllisyyden avulla!

Luokanopettajan työssäni huomasin, että seikkaileminen ja juonellisen oppimisen raamien rakentaminen oli työlästä. Mistä saisi tarvittavan ajan suunnittelua ja toiminnan rakentamista varten, ja miten kaiken voi tehdä yksin?

Innostuneena toteutin kuitenkin vuosia ideoitani ja sidoin toimintaan mukaan opiskelijoita, työkavereita, avustajia ja rehtorinkin välillä. Välillä oma perheeni väsäsi tarvikkeita ja piirsi kortteja illalla

Toiminnan kehittyessä apua löytyi myöhemmin myös yhteisopettajuudesta, luokkatasotiimistä, kummiluokkatoiminnasta ja esiopetuksen kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Esiopetusryhmän kanssa järjestimme kokonaisen seikkailun kevään, joka huipentui seikkailun loppuratkaisuun ja yhteiseen kevätretkeen

Tuosta työstä on jäänyt seikkailuihini kestohahmo Sammallammas, joka on ympäristön- ja luonnonsuojelun sekä kestävän kehityksen asialla. Sammallammas tietäjänä ja kaikkien metsien suojelijana tarvitsee aika ajoin lasten apua ollessaan milloin missäkin kahnauksessa Romu Ronkaisen ja Nipa Naakan kanssa.

Sammallampaan tarinoiden ja seikkailujen avulla lapset ovat päässeet testaamaan luku-, kirjoitus- ja laskutaitojaan vihjetehtäviä ratkoessaan. Yllättävien tilanteiden edessä on tarvittu ongelmanratkaisukykyjä ja yhteistyötaitoja.

Lähiympäristössä ja luonnossa tutkiminen vahvistaa liikunnallisia taitoja ja voi rohkaista kokeilemaan liikunnallisia rajoja vaikkapa jättimäisen hämähäkin seitin ylittämisessä. Tarinan edetessä vahvistuvat ryhmässä toimimisen taidot ja ryhmän jäsenten erilaiset taidot korostuvat.

Sammallammas kiertää syksyllä 2019 muutamissa helsinkiläiskouluissa, joissa Sammallampaan hatun etsintä -yhteistoiminnalliseen seikkailuun osallistuu joukko eka- ja tokaluokkalaisia. Sammallampaan hahmo tulee tutuksi laajemminkin tulevan vuoden aikana. Seuraamalla Tevellan somea kuulet, missä ja koska Sammallammas seuraavaksi liikkuu.

Pieni varoituksen sana lienee paikallaan lopuksi: Seikkailu saattaa viedä mukanaan!

Lisätietoja:

Katimari Seppänen

avainasiakaspäällikkö, luokanopettaja

puh. 050 436 0313

[email protected]