Värkkäily-ympäristö mihin tahansa luokkatilaan makerspace-kärryllä

Makerspace on uudenlainen oppimisympäristö, jossa oppiminen tapahtuu tutkivalla otteella, yhteisöllisesti ja oppiainerajat ylittäen. Oppilaat tarkastelevat itseään kiinnostavia ilmiöitä rakentamalla eli värkkäämällä erilaisia tuotoksia, kuten vaikkapa robottikäden tai taskulampun.
– Toimiessani opettajana kaipasin työssäni luovaa ja inspiroivaa tekemistä fysiikan oppitunneille. Värkkäily vastaa tähän tarpeeseen. Arvokasta on myös se, että värkkäily ylittää oppiainerajat, jolloin fysiikkaan voi yhdistyä esimerkiksi käsityöt ja historian opinnot, kertoo Tevellan tuotepäällikkö Petteri Mikkonen.

6aika-hankkeen tiimoilta Makerspace-kärryyn tutustumassaTekemisessä yhdistyvät teknologian monipuolinen hyödyntäminen, ohjelmoinnin perusteiden opettelu sekä työskentely erilaisten materiaalien kanssa. Välineistöön voivat kuulua esimerkiksi ohjelmoitavat piirilevyt, sähkömoottorit, ledit ja potkurit sekä erilaiset askartelutarvikkeet, kuten jäätelötikut, pyykkipojat, kankaat ja kartongit.

Maker-toimintaa on mahdollista toteuttaa myös ilman erityistä tilaa luomalla makerspace-ympäristö liikuteltavan kärryn avulla. Näin makerspace-tila syntyy joustavasti mihin tahansa luokkatilaan.

Tevella Oy toi makerspace-kärryn valikoimaansa alkuvuodesta 2018. Kärryn ideana on tarjota värkkäilyssä tarvittavia välineitä ja tarvikkeita valmiiksi valittuina kokonaisuuksina ja laatikostoon koottuna. Lisäksi kärryä varten on suunniteltu vaikeustasoltaan erilaisia värkkäilyohjeita. Jämäkässä metallikärryssä on korkeasta laadustaan tunnetut Gratnellsin muovilaatikot, joita saa eri väreissä. Näin tarvikkeistoa on mahdollista järjestää laatikon värin mukaan. 

­­Käynnissä olevasta 6Aika: Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hankkesta on saatu arvokasta käyttäjäkokemusta tuotekehityksen tueksi. Turkulaisen Nummenpakan koulun oppilaat ovat tuntiopettaja Tua Nikulan johdolla tutustuneet värkkäilyyn makerspace-kärryn avulla. Värkkäily on saanut oppilailta myönteisen vastaanoton.
– Myös yläkoulun oppilaat innostuvat helposti, kun saavat askarrella, rakentaa ja suunnitella yhdessä luokkakavereiden kanssa. Onnistumisen riemu on valtavaa, kun lopulta ralliauton pyörät pyörivät, auto liikkuu hienosti tai katapultti on täydellinen, Nikula kertoo.

Nikulan mukaan makerpace-kärryn etuja ovat sen vaivattomuus ja monipuolisuus. Ennakkotyötä tai suunnittelua tarvitaan vain vähän, koska kärryn saan luokkaan helposti ja kaikki ohjeet löytyvät valmiina.
– Kärryn selkeys on plussaa. Oppilaat löytävät helposti tarvitsemansa välineet ja opettajalle riittää, että vähän ennakkoon kurkkii, mitä laatikoista löytyy.

Kiitosta saa myös kärryn sisältämät Micro:bitit.
– Micro:bitit ovat käteviä virtapiireissä, vaikkei vielä oltaisi edes opiskeltu sähköoppia, Nikula on huomannut.

Maker-ohjeiden avulla luodaan pieni sähköauto

Mikä makerspace?

Maker-toiminnassa oppilas tekee itselleen merkityksellisiä asioita, sillä lähtökohtana ovat jokaisen omat yksilölliset kiinnostuksen kohteet. Värkkäämiseen kuuluu kokeilu, ideoiden jakaminen ja yllättävienkin asioiden yhdistely, jolloin lopputulokseen on voitu tarvita vaikkapa pahvia muropaketista, 3D-tulostinta, Legoja ja led-valoja.

Värkkäämällä opitaan monipuolisesti tulevaisuuden ammateissa tarvittavia taitoja, esimerkiksi luovaa ongelmanratkaisua, itseohjautuvuutta ja ryhmässä toimimista. Tutustu makerspace-kärryyn tarkemmin: https://www.tevella.fi/kasvatus-ja-opetus/makerspace

6Aika -hanke

6Aika: Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hanke vahvistaa oppimiseen sekä älykkäisiin fyysisiin ja virtuaalisiin oppimisympäristöihin liittyviä palveluita, tuotteita ja teknologioita kehittävien yritysten liiketoimintamahdollisuuksia.

Hankkeen aikana kehitetään ratkaisuja ja järjestetään kokeiluja mm. digitaalisten työkalujen, VR- ja AR-teknologioiden, koulutus- ja oppimisanalytiikan, fyysisten oppimisympäristöjen sekä tuote- ja palvelukehitysympäristöjen tiimoilta. Lue lisää hankkeesta: https://www.oppimisenuusiaika.fi/