Bee-bot

Bee-Bot on helppo askel ohjelmoinnin maailmaan

Alkeisohjelmointiin tutustuminen ja siihen liittyvien tehtävien kehitteleminen on kiinnostanut minua jo pitkään. Ohjelmointiin tutustuminen kuuluu nykyisin jokaisen alakoulun vuosiluokan sisältöihin sen sisältyessä matematiikan oppisisältöihin opetussuunnitelmamme mukaan jo alkuopetuksesta lähtien. Ohjelmointi itsessään saattaa sanana kuulostaa monimutkaiselta, ja se tuo luultavasti mieleen taidokkaat koodarit, jotka ohjelmoivat toinen toistaan hienompia sovelluksia, nettisivuja ja käyttöjärjestelmiä. Miten ihmeessä sellaista voisi harjoitella koulussa? No voin jo paljastaa – sitä todellakin voi ja aika hauskallakin tavalla!

Alkuopetuksessa ohjelmoinnin tavoitteet liittyvät yksinkertaisten vaiheittaisten toimintaohjeiden suunnitteluun ja toteuttamiseen. Isommilla oppilailla kolmannesta kuudenteen luokkaan ohjelmointi kytkeytyy jo johonkin graafiseen ohjelmointiympäristöön, joita löytyy vapaaseen käyttöön erilaisilta verkkosivuilta. Kaiken kaikkiaan ohjelmoinnin ideana on tutustuttaa oppilaat teknologiaan ja siihen, kuinka teknologian toimintaan vaikuttaa ihmisen tekemät valinnat, esimerkiksi vaiheittaiset toimintaohjeet.

Seikkailukarttamatto_kuva
mitatarvitset

Seikkailukarttamatto toimii alustana alkeisohjelmoinnille, ja sitä käytetään yhdessä Bee-Bot -robotin, työskentelyn seurantaa hahmottavan seikkailukartan ja seikkailukarttaan sopivien seikkailukorttien ja niihin kiinnitettävien tehtäväkorttien kanssa.

Lähdin kehittelemään alkeisohjelmointiin soveltuvaa tehtäväalustaa. Halusin luoda jotakin sellaista, jota voisi käyttää useamman kerran, ja jota voisi käyttää nimenomaisesti ohjelmoinnin harjoittelemiseen. Lisäksi halusin, että tehtäväalusta soveltuu ohjelmoinnin ohella myös muiden sisältöjen harjoitteluun. Lopputuloksena syntyi seikkailukarttamatto ohjelmointiin.

Seikkailukarttamatossa ja seikkailukartassa on kymmenen erilaista kuvaa: reppu, vuori, puu, teltta, lintu, nuotio, sateenkaari, niitty, leopardi ja linna. Nämä samat kuvat löytyvät myös kaksipuoleisten seikkailukorttien toiselta puolelta. Seikkailukorttien kuvapuolen toiselle puolelle kiinnitetään tehtäväkortteja. Ideana on se, että oppilas ohjaa Bee-Bot-robottia seikkailukarttamatolla seikkailukortteihin kiinnitettyjen tehtäväkorttien ohjeistuksien mukaisesti. Kun oppilas menee kartalla esimerkiksi ruutuun, jossa on reppu, kääntää hän reppuseikkailukortista esille tehtävän. Kun oppilas on tehnyt kyseistä kuvaa vastaavan tehtävän, hän merkitsee sen seikkailukarttaansa rastilla.

Lataa täältä seikkailukarttamatto ja seikkailukarttapohja.


Ohje alkuun:

  • Seikkailukarttamatto kootaan A3 paperille tulostetuista osista. Tulosta osat, laminoi ja kiinnitä ne toisiinsa. A3 koko on tärkeä, jotta osat ovat oikean kokoisia Bee-Botin liikkeille.
  • Tulosta ja laminoi seikkailukartat ja seikkailukortit.
  • Kiinnitä seikkailukortteihin tehtäväkortteja. Voit käyttää tekemiäni valmiita tehtäväkortteja tai keksiä myös itse omia.
  • Asettele seikkailukortit seikkailukarttamaton viereen kuvapuoli ylöspäin niin, etteivät tehtäväkortit näy oppilaille valmiiksi. Tehtävä katsotaan vasta, kun oppilas on kyseistä kuvaa vastaavassa ruudussa.

Olen suunnitellut kaksi erilaista tehtäväkorttityyppiä, joista molemmat liittyvät nimenomaisesti ohjelmoinnin harjoittelemiseen. Mikään ei kuitenkaan estä sinua tekemästä itse tehtäväkortteja, jotka liittyisivät muihinkin sisältöihin. Suunnittelemani tehtäväkorttityypit ovat reitin suunnitteleminen ja koordinaatistosta hakeminen.

Suunnittele reitti -tehtäväkortit

Näiden korttien avulla oppilas pääsee pohtimaan vaiheittaisia toimintaohjeita Bee-Bot -robotille. Oppilaan tehtävänä on ohjata Bee-Bot -robotti kulkemaan kortissa näkyvien kuvien ja niitä vastaavien ruutujen läpi tehtäväkortissa esitetyssä järjestyksessä. Oppilas voi ohjata Bee-Bot -robotin kuvasta toiselle joko pysähtyen välissä tai laatimalla yhtäjaksoisen toimintaohjeen ruudusta yksi ruutuun kolme. Tämä tehtävä eriyttää lähtökohtaisesti jo hyvin.

Esimerkki käytöstä:

  1. Oppilas on seikkailukarttamatolla ruudussa, jossa on sateenkaari.
  2. Oppilas nostaa sateenkaarta vastaavan seikkailukortin.
  3. Seikkailukortin toiselta puolelta paljastuu vieressä olevan kuvan vasemmassa ylälaidassa oleva tehtäväkortti.
  4. Oppilas suunnittelee reitin, joka lähtee sateenkaariruudusta ja etenee leopardiruudun kautta linturuutuun.
  5. Oppilas on suorittanut tehtävän, kun hän on linturuudussa. Tällöin hän tai hänen parinsa nostaa lintua vastaavan seikkailukortin ja sama kaava toistuu.
Suunnittele reitti -tehtäväkortit

Hae koordinaatistosta -tehtäväkortit
Näiden korttien avulla oppilas pääsee harjoittamaan koordinaatiston lukemista ja Bee-Bot -robotin ohjaamista haluttuun koordinaattiin kartalla. Oppilaan tehtävänä on ohjata Bee-Bot -robotti kulkemaan kortissa näkyvän koordinaatin luokse.

 Esimerkki käytöstä:

  1. Oppilas on seikkailukarttamatolla jossakin ruudussa.
  2. Oppilas nostaa kyseistä ruutua vastaavan seikkailukortin.
  3. Seikkailukortin toiselta puolelta paljastuu vieressä olevan kuvan vasemmassa ylälaidassa oleva tehtäväkortti.
  4. Oppilas etsii koordinaatin kartasta ja ohjaa Bee-Bot -robotin kyseiseen ruutuun.
  5. Oppilas on suorittanut tehtävän, kun hän on tehtäväkorttia vastaavassa koordinaatissa. Tällöin hän tai hänen parinsa nostaa kyseistä ruutua vastaavan seikkailukortin ja sama kaava toistuu.

Lataa täältä seikkailukortit ja tehtäväkortit.

tehtavakortit

Toivon sinulle antoisia hetkiä ohjelmoinnin parissa!

Alkeisohjelmointi kutsuu!

  • Alkeisohjelmoinnilla tarkoitetaan yksinkertaisten toimintaohjeiden suunnittelua ja toteutusta. Toimintaohje voi olla esimerkiksi eteen -> eteen -> oikealle -> eteen -> stop. Älä siis pelkää – alkeisohjelmointi ei vaadi sinulta opettajana valtavaa ymmärrystä ohjelmoinnista, nyt liikutaan alkeiden tasolla!
  • Bee-Bot -robottien kanssa alkeisohjelmointia voidaan harjoitella innostavalla tavalla. Mikäs olisikaan sen hauskempaa kuin ohjata söpöä ampparia paikasta toiseen itse suunnittelemien toimintaohjeiden avulla!
  • Lataa blogipostauksesta itsellesi Bee-Bot -robotin kanssa käytettävä seikkailukarttamatto ja siihen liittyvät oheismateriaalit. Lupaan sinulle, että näiden matskujen avulla ohjelmoinnin harjoittelu sujuu kuin huomaamatta ja innostutte oppilaittesi kanssa alkeisohjelmoinnin saloista!
Bee-bot

Tietoa minusta

Olen Niina ja löydät minut Instagramista opetililtäni @niinaopena. Työskentelen tällä hetkellä alakoulussa resurssiopettajana. Rakastan tehdä opetusmateriaalia kaikkien käytettäväksi, sillä mielestäni kerran tehty työ kannattaa ehdottomasti jakaa muille!

Tutustu Bee-Bot tuotteisiin Tevellan verkkokaupassa.

Niina_opena