Tevellas webbutik – vanliga frågor och svar 

Om du inte hittar svar på din fråga, vänligen kontakta vår kundtjänst på asiakaspalvelu@tevella.fi

Användarkoder och inloggning

Tevellas webbutik betjänar aktörer inom den offentliga sektorn, till exempel daghem, skolor och läroanstalter, församlingar, organisationer samt andra motsvarande aktörer. Dessutom är även företag kunder i vår webbutik (bl.a. återförsäljare). För att beställa krävs ett giltigt finländskt FO-nummer. Konsumentkunder kan inte beställa varor i webbutiken (som undantag kan personalen på kundenheter göra personalbeställningar med sin enhets användarkoder, läs i avsnittet Beställning -> Gör en personalbeställning).

Om du vet att din organisation inte redan har kundkoder ska du registrera dig i webbutiken. Registrera dig här. Efter att du registrerat dig skickar vi kundkoderna per e-post. Om du har tappat bort dina användarkoder, kontakta vår kundtjänst per telefon eller e-post.

Ett kundkonto kan administreras av flera personer i kundorganisationen. I webbutiken har varje kundkonto en administratör, och utöver det kan man lägga till flera underanvändare till kontot. Administratören loggar in i webbutiken med kundnummer och lösenord. Efter inloggning är det bra om administratören kontrollerar den e-postadress som är kopplad till administratörskontot, eftersom administratören framöver kan skicka meddelanden om att återställa lösenordet till den.

Underanvändare loggar in med e-post och ett lösenord som de själv skapat.

Administratören kan valfritt lägga till underanvändare för enheten i avsnittet Käyttäjät (Användare), vilka sedan loggar in med sina respektive e-postadresser och ett lösenord som de själva har skapat. Administratören kan bestämma om underanvändarna har rätt att göra beställningar i webbutiken eller om behörigheten endast gäller att bläddra i produktsortimentet och skapa inköpslistor.

Obs! Webbutiken låter inte administratören lägga till en underanvändare, om personen i fråga redan är underanvändare i en annan enhet. Tillägget kan dock göras via Tevellas kundtjänst.

Du kan återställa lösenordet genom att klicka på länken Unohditko salasanan? (Har du glömt lösenordet?) på inloggningssidan. Administratörens (inloggning med kundnummer) lösenord återställs genom ett meddelande till den e-postadress som är angiven i kunduppgifterna. Om du inte är säker på vilken den e-postadressen är eller om det inte går att återställa lösenordet ska du kontakta Tevellas kundtjänst, så kan vi kontrollera och vid behov ändra administratörens e-postadress.

Underanvändarna (inloggning med e-postadress) kan själva återställa sitt lösenord genom att klicka på länken Unohditko salasanan? (Har du glömt lösenordet?) på inloggningssidan.

Vid problem hjälper vår kundtjänst dig. Vi betjänar dig i chatten eller på telefonnumret 03 380 5300. Kundtjänsten är öppen vardagar kl. 8–16.

Leverans

Vi skickar de beställda varorna omedelbart eller genast när de finns tillgängliga. Leveranstiden beror på vilka produkter som ingår i beställningen. Den normala leveranstiden är 3–4 dagar för beställningar som innehåller produkter som skickas från vårt lager. Om beställningen innehåller fabriksbeställda produkter eller möbler är leveranstiden 4–8 veckor.  Observera att det kan förekomma förseningar i leveranserna inom godstrafiken. Vi ansvarar inte för skador som orsakas av försenade leveranser.

Du kan också göra din beställning i förväg och begära leveransen vid den tidpunkt du vill. Genom att beställa i förväg säkerställer du produktens tillgänglighet bäst.

Oftast skickas varorna från Tevellas lager i Tammerfors. Fabriksbeställda produkter skickas ofta direkt från tillverkaren till kunden. Av möblerna är en stor del fabriksbeställda.

Engångsleveranser över 300 euro (beställningens värde efter alla rabatter, moms 0 %) levereras fraktfritt till en adress (gäller inte möbler). Beställningar under 300 euro (beställningens värde efter alla rabatter, moms 0 %) levereras till en adress med en fraktavgift på 30 euro (moms 0 %). Möbler och fabriksbeställda produkter fritt tillgängliga i fabriker eller i lager; för möbler och fabriksbeställda leveranser tillkommer en fraktavgift beroende på beställningens storlek.

Vi använder Posti som huvudsaklig samarbetspartner för leveranserna.

Beställningen skickas till den adress som du har angett i kassan.

Ja. Du får en försändelsekod från Posti till din e-post och med den kan du spåra din beställning.

Ja. Leveransen är försäkrad under transporten utan någon separat debitering.

Ja. Du kan hämta din beställning på Tevellas verksamhetsställe i Tammerfors vid en i förväg avtalad tidpunkt. Kom överens med kundtjänsten om en tidpunkt för hämtning, tfn 03 380 5300. Verksamhetsstället finns på adressen Pihkanokankatu 6, 33900 Tammerfors, och har öppet vardagar kl. 8–16.

Produktsortiment och bruksanvisningar

Webbutiken är det bästa stället att bekanta sig med vårt produktsortiment. I webbutiken har Tevella det bredaste sortimentet och där lanseras nyheter alltid först. Vi introducerar nya produkter i sortimentet året om. Observera att nya produkter publiceras med fördröjning i produktkatalogerna som ges ut en gång om året.

Om du inte hittar produkten du söker eller har behov av en viss produkt hjälper vi dig gärna att hitta en lösning.

Lagerprodukter beräknas vanligtvis anlända till lagret efter 2–5 veckor, men tiden varierar mellan olika tillverkare.

Båda uttrycken innebär att produkten beställs från tillverkaren efter att kunden lagt en beställning hos Tevella. Produkter med fabriksleverans skickas från tillverkaren direkt till kunden, beställningsprodukter skickas via Tevella. Produkterna finns alltså inte färdigt i vårt lager, och därför är deras leveranstid längre än för lagerprodukter.

Bruksanvisningar för våra produkter och spelinstruktioner finns på produktsidorna i webbutiken. Om du inte hittar produkten du söker kan du kontakta kundtjänsten.

Garanti och returnering, reklamationer

Våra produkter har minst ett (1) års garanti. Garantin täcker material- och tillverkningsfel. I produktinformationen finns särskilt angivet om produkten har en längre garanti som ges av tillverkaren. En felaktig del eller produkt som returneras under garantitiden ersätts i första hand med en ny del eller så åtgärdas den felaktiga produkten. Fakturan fungerar som garantibevis, och fakturanumret ska uppges vid krav på garanti.

Kunden har rätt att returnera en beställd vara inom en vecka (7 dagar) från att hen har tagit emot den. Observera att du inte har någon returrätt på fabriksbeställda produkter. Produkten ska vara i nyskick och returneras i sin ursprungliga förpackning. I annat fall har försäljaren ingen skyldighet att ta emot varan. Kunden betalar själv fraktkostnaderna för returen. Innan du returnerar en vara, vänligen kontakta kundtjänsten antingen via chatten, på e-postadressen asiakaspalvelu@tevella.fi eller på telefonnumret 03 380 5300.

Du har ingen retur- eller bytesrätt på möbler. Det är viktigt att du noggrant kontrollerar orderbekräftelsen du får och genast kontaktar kundtjänsten om du upptäcker någonting som behöver ändras. Läs även anvisningarna för hur du ändrar en beställning i punkten Beställning.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Fyll i reklamationsformuläret här. Vår kundtjänst kontaktar dig inom kort och ger dig vidare instruktioner.

Efter att vi har behandlat kundresponsen meddelar vi dig numret på vårt avtal om kundreturer med Posti. Produkten kan inte returneras innan kundresponsen har behandlats.

Vi använder Postis tjänst för kundreturer, vilken är avgiftsfri för kunden.

Beställning

Tevellas webbutik betjänar aktörer inom den offentliga sektorn, till exempel daghem, skolor och läroanstalter, församlingar, organisationer samt andra motsvarande aktörer. Dessutom är även företag kunder i vår webbutik (bl.a. återförsäljare). För att beställa krävs ett giltigt finländskt FO-nummer. Konsumentkunder kan inte beställa varor i webbutiken (som undantag kan personalen på kundenheter göra personalbeställningar med sin enhets användarkoder, läs i avsnittet Beställning -> Gör en personalbeställning).

För att beställa varor behöver du användarkoder med vilka du kan logga in i webbutiken.

Om du gör en mindre beställning kan du flytta produkterna direkt från produktsidan till varukorgen, fortsätta från varukorgen till kassan och slutföra beställningen.

När du planerar större anskaffningar, och du vill dela upp din beställning i till exempel olika grupper eller läroämnen, kan du använda funktionen inköpslista. Inköpslistan sparas på kundkontot ”för evigt”, så du kan lägga till och ta bort produkter under flera dagar. Du kan skapa flera inköpslistor och namnge dem. Dessutom kan olika personer skapa egna inköpslistor på samma kundkonto. När inköpslistan är färdig flyttar administratören den till varukorgen och slutför beställningen.

Observera att produkterna i varukorgen finns kvar i 30 dygn, om du inte gör ändringar i varukorgen under tiden!

Om du har en färdig Excel-lista över de produkter som ska beställas (produktnummer, antal produkter och produktnamn) kan du skicka den per e-post direkt till kundtjänsten asiakaspalvelu@tevella.fi. Du kan också ladda ner en Excel-mall här. När du sparar filen, behåll den i Excel-format så påskyndas inmatningen av beställningen i systemet. Du får en beställningsbekräftelse per e-post.

När du planerar en beställning och funderar över olika alternativ är funktionen för inköpslistor i webbutiken är behändig. När du bläddrar i sortimentet kan du lägga till produkter på inköpslistan och redigera den under flera dagar. När produktpaketet är färdigt kan du flytta inköpslistan till varukorgen. 

Det kan finnas flera inköpslistor på samma kundkonto, och du kan även namnge dem. Om det finns flera personer på din enhet som planerar inköpen kan de alla skapa egna inköpslistor på samma kundkonto och samtidigt vara inloggade på kontot, vilket gör det möjligt för dem att planera inköpen samtidigt.

Börja göra en inköpslista genom att skapa en ny lista på sidan Ostoslistat (Inköpslistor). Samtidigt kan du namnge inköpslistan via länken ”Tarkastele” (Granska). Sedan kan du lägga till produkten från produktsidan i listan du skapat. Du ser listans summa och totalbeloppet av alla inköpslistor på sidan Ostoslistat (Inköpslistor).

Ange koden i varukorgen, varefter priserna på produkterna uppdateras enligt rabatten. Observera att du kan använda endast en kod i taget i samband med beställning.

Du måste vara inloggad på kundkontot för att se avtalspriserna. När du är inloggad ser du även produkternas normalpriser. Kampanjrabatterna räknas på våra normalpriser. Om din enhet har avtalspriser räknar webbutiken ut lägsta möjliga pris för produkten (antingen avtalspris eller kampanjpris).

Kontakta vår kundtjänst på telefonnumret 03 380 5300 eller på e-postadressen asiakaspalvelu@tevella.fi, så kan vi kontrollera om din beställning redan har gått vidare till hopplockning eller sändning. Om du vill komplettera din beställning och beställningen ännu inte har plockats ihop, kan du göra en ny beställning i webbutiken och ange beställningsnumret på din föregående beställning i tilläggsinformationsfältet och be att få sammanslå beställningarna du gjort.

Du kan inte skicka produkter ur samma beställning till olika adresser. Gör separata beställningar för leveranser som ska till olika adresser. Observera även att till exempel olika enheter inom enhetsskolor oftast har egna användarkoder, eftersom de har olika leveransadresser.

När du har gjort en beställning får du en orderbekräftelse till din e-post. Kontrollera orderbekräftelsen och kontakta kundtjänsten om du märker att något behöver ändras. När din beställning skickas från oss får du en försändelsekod från Posti till din e-post. Med den kan du spåra din beställning.

Om personalen inom din enhet vill beställa produkter till sig själva kan de göra detta med en personalbeställning. På grund av faktureringen ska personalbeställningen göras separat från enhetens beställning. I övrigt görs beställningen på samma sätt som alla andra beställningar i webbutiken, men i varukorgen kryssas rutan ”Henkilökuntatilaus” (Personalbeställning) för.

Betalning

Betalning sker i huvudsak med faktura efter att beställningen har levererats. Kundens faktureringsuppgifter visas i kassan och det är inte möjligt att redigera dem där. Man kan dock meddela om en ändring av faktureringsuppgifterna i fältet för tilläggsinformation i beställningen.

Produkternas priser i webbutiken och i katalogen är exklusive mervärdesskatt. Mervärdesskatten läggs till produkterna i varukorgen.

Ja, det kan du. Ange presentkortets nummer och belopp i fältet för tilläggsuppgifter i varukorgen. Vi drar av beloppet från beställningens slutsumma och beaktar det i faktureringen. Du kan även kontakta kundtjänsten antingen per e-post eller telefon.

Miljö

I november 2018 beviljades företaget kvalitets- och miljöcertifikaten ISO 9001 och ISO 14001:2015.  Tevellas verksamhets- och ledningssystem har utvärderats av certifieringsföretaget SGS Fimko Ltd.

Vår huvudsakliga transportpartner är Posti. Postis samtliga frakt- och pakettjänster i hemlandet är 100 procent koldioxidneutrala Posti Green-tjänster.

Största delen av försändelserna packas i återvinningsbara papplådor, och som fyllnadsmaterial använder vi likaså återvinningsbart förpackningspapper.

Kemikalier

Bestälning av kemikalier

Du kan beställa kemikalier från våran webbutik. Utöver kemikalier hittar du tilläggsprodukter till kemikalierna i webbutiken, till exempel varningsetiketter.

 

Vad ska jag tänka på när jag beställer kemikalier?

När du beställer kemikalier skickar leverantören en enkät om användningen av kemikalierna till dig. Leverantören förbehåller sig rätten att inte leverera kemikalier till beställaren om leverantören så beslutar på basis av förfrågan.  

För kemikalier som kräver tillstånd är beställaren skyldig att lämna in en anmälan om användning av tillståndspliktiga ämnen till Europeiska kemikaliemyndigheten.

Fraktavgift för kemikalier: en separat fraktavgift för transport av farliga ämnen (TFÄ/LQ) ingår i priserna för farliga kemikalier. Ingen separat avgift debiteras för frakten.

Vi säljer inte kemikalier till privatpersoner.

 

Var hittar jag säkerhetsdatablad för kemikalierna?

För varje beställning skickas säkerhetsdatabladen till den e-postadress som anges i beställningen. Säkerhetsdatabladen finns även i PDF-format på vår webbplats www.tevella.fi, där de fritt kan laddas ner. Vi skickar även säkerhetsdatabladen för separata beställningar som ett paket.

 

Vad ska jag tänka på när jag tar emot en beställning av kemikalier?

Det är mycket viktigt att tänka på säkerheten när du hanterar och lagrar kemikalier. Beställaren ansvarar för säkerhetsåtgärderna när hen tar emot kemikalier och efter att hen tagit emot dem.

Search engine powered by ElasticSuite