Pelitesti: HABA pelikokoelma
Pelikokoelma_2
Pelikokoelma_3

Pelitesti: HABA pelikokoelma

Lautapelilaatikot vievät tilaa hyllystä, jos kokoelman haluaa olevan monipuolinen – lautapeliharrastajan ikuisuusongelma. Tunnettu ja arvostettu lastenpelijulkaisija HABA on pyrkinyt helpottamaan tätä ongelmaa laittamalla kymmenen yli kolmevuotiaille pikkupelaajille suunnattua lastenpeliä samaan laatikkoon. Pelikokoelman pelejä yhdistää eläintarhateema. Testasimme kokoelman pelit 4-vuotiaamme kanssa.

Laatikko täynnä pelejä

Isoon laatikkoon mahtuu kymmenen hyvin erilaista peliä. Joissakin peleissä heitetään noppaa ja liikutaan, toisissa pelataan korteilla, osassa tunnistetaan muotoja pussista nostamalla. Mukana on myös muistipelejä ja pituuden arviointia. Hyvä tutustumispaketti lautapelien maailmaan!

Käytännössä pelilaatikosta löytyy kaksi kaksipuoleista pelilautaa, jotka ovat tukevaa pahvia, kahdeksan värikästä puista eläinhahmoa ja eläintenhoitaja, kaksi noppaa, 30 pelikorttia, kangaspussi ja iso kasa erilaisia pahvilaattoja ja -hahmoja: mm. kirahveja, kookospähkinöitä, muotoja ja kameleontteja. Pelilautojen kuvitus on iloista ja oivaltavaa, ja komponentit ovat laadukkaan ja kestävän oloisia niin kuin saksalaisen HABAn peleissä yleensäkin.

Monipuolinen kattaus sisältää seuraavat pelit:

  1. Eläinten tunnustelu: Muistipeli tunnustellen, löydätkö pensaassa piileskelevän eläimen?
  2. Lasketaan kirahveja: Etsitään kirahvi, jolla on sama määrä pilkkuja kuin nopassa. Vaikeammissa versioissa käytetään pilkullisten kirahvien sijaan numeroituja kirahveja tai useampia noppia.
  3. Eläintarhakilpailu: Liikutaan pussista nostettavien kameleonttien värien mukaan pelilaudalla.
  4. Mikä mellastus! Apinoiden lelut ovat hukassa! Pelilaudalla näkyviä muotoja etsitään tunnustelemalla pussista.
  5. Kirahvikaksoset: Muistipeli, jossa yritetään löytää eläinparaatista kutakin pilkullista kirahvia vastaava numeroitu kirahvi.
  6. Värikäs kameleonttimetsästys: Kameleontit ovat piilosilla. Muistipeli väreillä.
  7. Ahnaat massut: Korttipeli, jossa kolikko määrää pelataanko isompi vai pienempi kortti.
  8. Kirahvietsivät: Kirahvit etsivät varasta. Muistipeli, jossa kahden nopan yhteenlaskettu silmien määrä kertoo, kuinka monta pilkkua etsittävällä varkaalla on.
  9. Mekkala-numero Eläintarhassa: Korttipeli, jossa muodostetaan numerosarjoja.
  10. 2+5 = Kookospähkinä: Kilpikonnat kiipeävät tikkaita palmuihin. Pelaajat yrittävät arvioida tarvittavien tikkaiden pituutta.

Monissa peleistä käytetään osittain samoja komponentteja tai saman laudan eri puolia, mutta tarvittaessa setistä löytyy kuitenkin useampikin yhtä aikaa pelattava peli, jos innokkaita pelaajia riittäisi kerralla useampaan peliin. Pikkupelaajat tarvitsevat todennäköisesti aikuisen apua kuhunkin peliin tarvittavien osasten löytämiseksi, sillä pelilaatikossa on komponentteja todellakin paljon ja laatikossa melkoinen sekamelska. Itse pussitimme osat heti alkuun, niin saimme vähän selkeyttä laatikon sisältöön.

Mitä pelatessa oppii?

Pelikokoelman alkuperäinen saksankielinen nimi on Mein Erster Lernspielzoo eli vapaasti kääntäen Minun ensimmäinen oppimispelieläintarhani. Kyse on siis oppimispelikokoelmasta. Lapsi voi oppia lautapeleistä paljonkin, vaikka ei puhuttaisikaan varsinaisista oppimispeleistä. Pelatessa voi kuin huomaamatta kehittää pelistä riippuen vaikkapa vuorottelutaitoja, keskittymistä, muistia, laskemista, pettymyksen sietoa tai päättelykykyä. Oppimispeleissä on lisäksi ajatuksena, että peli on nimenomaan suunniteltu tukemaan tietyn taidon kehittymistä tai asiasisällön omaksumista.

Useammassakin pelikokoelman pelissä pää- tai sivuosassa ovat matemaattiset taidot: laskutaito, määrien vertailu sekä näitä vastaavien numeroiden 1-10 tunnistus ja yhteenlaskun alkeet. Hankalampina mukana ovat myös pituuden arviointi ja numerosarjat. Paljon kiinnostavaa tekemistä numeroista ja laskemisesta kiinnostuneelle lapselle. Toinen kokoelman selkeä sisältökokonaisuus ovat värit ja muodot. Pelien avulla harjoitellaan näiden nimeämistä, tunnistamista ja vertailua.

Pelikokoelma on suunnattu yli kolmevuotiaille, mutta osassa peleistä ikäsuosituksena on 4+. Monessa peleistä on myös mahdollista säätää vaikeustasoa reilustikin vaikeammaksi tai helpommaksi pelaajien osaamisen ja innostuksen mukaan.

4-vuotiaan ja äidin suosikkipelit

4-vuotiaamme on täsmälleen pelin kohderyhmää: pelit ovat pääosin vaikeustasoltaan sopivia, kaksi peleistä tosin vielä liiankin hankalia. Varsinkin numerosarjat ja pituuden arviointi ovat vielä vaikeita, eli pelattavaa riittää pitkäksi aikaa. Kuitenkin myös onnistumisen kokemuksia olemme saaneet: ”Tässä minä olen hyvä”, hän totesi tyytyväisenä kirahvikaksosia etsiessään.

Kirahvikaksoset -peliä olemmekin 4-vuotiaan toiveesta pelanneet eniten. Se on simppeli muistipeli, jossa pahviset kirahvilaatat asetetaan kahteen riviin nurinpäin. Yläriviin laitetaan kirahvit, joilla on eri määrät pilkkuja. Alarivistä löytyy kirahvit, joihin on kirjoitettu numeroita. Kutakin pilkullista kirahvia vastaa numerollinen kirahvi: numero ja pilkkujen määrä ovat samat. Ihan vielä neljävuotias ei kaikkia numeroita tunnista, vaikka laskeekin sujuvasti.

Lopputuloksen voi kuitenkin tarkistaa myös kirahvien asusteista. Yksillä kaksosista on samanlaiset kravatit, toisilla raidalliset sukat, kolmansilla korvakorut ja niin edelleen. Näin mahdollistetaan näppärästi pelaaminen myös niille, jotka vielä harjoittelevat numeroiden tunnistamista.

Toiseksi 4-vuotiaan suosikiksi on noussut 2 + 5 = Kookospähkinä. Siinä puinen kilpikonna liikkuu nopanheittojen mukaan palmujen alla. Pelaajan pitää arvioida sen palmun pituus, jonka alle kilpikonna pysähtyy. Tähän käytetään eri mittaisia kilpikonnatikapuulaattoja. Pelaaja yrittää asettaa kilpikonnatikapuut palmun runkoa vasten valitsemalla vähintään kaksi laattaa.

Jos pituus täsmää palmun pituuden kanssa, saa palmusta poimia kookospähkinälaatan palkinnoksi. Tämä on toki aikuiselle helppo tehtävä, minkä vuoksi peli toimisi parhaiten, jos pelaajina olisi useampi lapsi. Suurin osa pelikokoelman peleistä onkin parhaimmillaan juuri lapsipelaajien keskinäisenä pelinä.

Itse innostuin Eläinten tunnustelu -pelistä, missä eläintenhoitaja liikkuu eläinlaattojen vierellä nopanheiton mukaisesti. Vuorossa oleva pelaaja yrittää etsiä eläintenhoitajan vieressä olevaa eläintä vastaavan puueläimen tunnustellen pussista.

Jujuna on, että kun eläin on kertaalleen etsitty, kääntyy eläinlaatta nurinpäin, jolloin kun eläintenhoitaja pysähtyy siihen seuraavan kerran, pitääkin muistaa mitä eläintä pussista pitäisi yrittää etsiä. Kyseessä on siis muistipeli, mutta kivasti maustettuna. 4-vuotiaamme pitää kovasti tunnustelemalla etsimisestä, tosin houkutus kurkkia pussiin meinaa välillä käydä ylivoimaiseksi.

Iloa peleistä

Vaikka kyseessä on oppimista tukevia pelejä, on myös tuurilla iso osansa pelatessa, niin kuin lastenpelissä kuuluukin. Automaattisesti ei siis ole niin, että parhaiten laskeva, muistava tai numerot tunteva pelaaja voittaa. Pelit ovat hyvin tasapainossa ja jopa aikuinen voi pelata suurinta osaa peleistä lapsen kanssa, vaikka osaamisessa vähän eroa onkin.

”Opeteltavaa” asiaa ei ole myöskään alleviivattu, eli pelatessa ei tunnu oppitunnilta, vaan lapsi silminnähden nauttii pelejä pelaten ja komponenteilla leikkien. Oppimisen tukeminen tulee tässä kaupan päälle.

"Pelatessa voi kuin huomaamatta kehittää pelistä riippuen vaikkapa vuorottelutaitoja, keskittymistä, muistia, laskemista, pettymyksen sietoa tai päättelykykyä."

Parasta

  • Monta peliä samassa laatikossa, ei vie laatikoittain tilaa hyllystä
  • Vaikeustasoa voi monessa pelissä säätää
  • Pelatessa oppii huomaamatta
  • Erityyppisiä pelejä
  • Laadukkaat komponentit

Kenelle

  • Alle kouluikäisille 3-vuodesta ylöspäin
  • Eläinten ystäville
  • Numeroista ja laskemisesta innostuneille
  • Matemaattisten valmiuksien kehittymisen tukemiseen
  • Värien ja muotojen opetteluun
  • Erityisesti lapsiryhmiin, esimerkiksi päiväkoteihin, kerhoihin ja perhepäivähoitajille

Kirjoittaja: Koko perhe pelaa -bloggaaja Mirva.

Pelikokoelma_1
Pelikokoelma_4