Oppilaat istuu luokkahuoneessa

Valitse miten istut

Hyvässä tuolissa ei edes huomaa istuvansa. Keskittyminen sujuu, eikä mikään häiritse. Oli kyseessä sitten lapsi tai aikuinen, ergonomia on yhtä tärkeää. Tuolin mittasuhteilla ja oikeankokoisella istuimella on merkitystä – yltävätkö jalat lattiaan tai tuleeko takareisille painetta liian syvästä istuimesta. Hyvän ergonomian lähtökohtana ovat oikean kokoiset tuoli ja pöytä. Koulukalustestandardin avulla on helppo katsoa, minkäkokoiset tuoli ja pöytä sopivat parhaiten yhteen (ks. taulukko). Tuolin valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota tilaan, käyttäjiin sekä siihen kuinka kauan tuolilla on tarkoitus kerrallaan istua.

Lasten kalusteet vaikuttavat myös aikuisten työergonomiaan. Aikuiselle ergonominen pöydänkorkeus vaatii korkean tai korkeussäädettävän lastentuolin. Tuolissa kuin tuolissa käyttäjän tulisi saada jalat tukevasti joko lattialle tai jalkatuelle. Korkeissa tuoleissa joko säätyvä jalkarengas tai -lauta mahdollistavat tämän. Korkeussäätö huomioi yksilölliset tarpeet. Usein riittää, että vain joko tuoli tai pöytä on korkeussäädettävä.

Aktiivinen istuminen vähentää staattista paikallaan oloa ja auttaa keskittymään

Istuminen on kansanterveydellinen ongelma, ja päiväkoti- ja kouluikäisten lasten arkeen tulisi lisätä liikettä, meistä aikuisista puhumattakaan. Parasta olisi nousta ylös ja lähteä ulos, mutta sisälläkin on oltava. Liikettä oppimisympäristöjen sisätiloihin voidaan tuoda esimerkiksi seisomapöytien tai aktiivisen istumisen kautta. Aktiivisen istumisen ratkaisuja on monenlaisia, jotta jokaiselle löytyy sopiva: kupera alusta jakkarassa, tuolissa keinuva istuinkuppi tai -jalka. Esimerkiksi PantoMove-tuoleihin saa aktiivisen 3D-ominaisuuden, jossa tuolin istuinkuppi keinuu käyttäjän mukana. Kevyet Hokki-jakkarat tarjoavat mahdollisuuden keinutella jakkaralla tai nousta välillä seisomaan. Hokki on helppo napata mukaan toiseenkin tilaan. Jos hieman aristelee keinuvaa istumista, voi valita maltillisempaa liikettä. Z- tai C-jalkainen tuolirunko mahdollistaa pienen edestakaisen liikkeen. Tämä pienikin liike voi helpottaa levottoman istujan keskittymistä. Ja ainahan tavalliseen tuoliin voi laittaa aktiivityynyn, ja siten tehdä perustuolista aktiivisen.

Materiaalit ja puhdistettavuus

Materiaalivalinnoissa tila ja käyttötarve määrittelevät paljon. Käytännöllisyyden lisäksi myös estetiikalla on merkitystä, sopivatko muoto, materiaalit ja värit tilan tunnelmaan. Pyörät tai liukunastat valitaan lattiamateriaalille sopivaksi. Kankaan puhdistettavuudelta ja kestävyydeltä on erilaisia vaatimuksia käytön suhteen. Kaikki verhoilukankaamme on valittu sopiviksi varhaiskasvatus- ja koulukäyttöön. Perinteinen laminaatti on kaunis, joskin melko liukas vaihtoehto. Viilu- tai massiivipuukalusteet ovat luonnollisia ja usein uudelleen käsiteltävissä. Muovituoleissa mahdollisuuksia on monia, kuten kierrätettävyys, kestävyys sekä mahdollisen pintakuvioinnin ansiosta tuolin istuimen luistamattomuus. Muovituoleja valitessa rakenteella on merkitystä. Yhdestä osasta valettu kiinteä istuin voi olla hiostava. Luokkakäyttöön tai pidempää istumista varten tuoliin kannattaa valita ontto ilmakennorakenne, jossa ilma kiertää ja istuinmukavuus on taattu.

Puhdistettavuus koskee sekä itse kalustetta että tilaa. Tilan puhdistamista helpottaa, kun tuoli nostetaan pois lattialta. Tuolin voi nostaa pöydälle tai ripustaa roikkumaan. Tuolissa itsessään voi olla vakiona ripustinkoukku, kuten Pantomove-tuoleissa, tai se on helppo nostaa pöydälle, kuten Sofia C -tuoli, tai tuoli ripustautuu muotonsa ansiosta, kuten Hokki-jakkara tai Oldie ja muut käsinojalliset tuolit. Useisiin pöytiin saa myös ripustimia, jolloin tuoli ripustetaan niihin pöydän kannen alle ja pöydän kansi jää tyhjäksi.

Oppilaat istuu luokkahuoneessa

Hyvän tuolin ABC

ergonominen
tilaan sopiva
laadukkaat materiaalit
helposti puhdistettavissa

Mitä ottaa huomioon eri tilojen tuoleissa?

Luokkatilat

Luokkatilassa oppilaiden ergonomiaa ja arjen sujuvuutta helpottavat ilman työkaluja helposti säädettävät tuolit. Erilaiset tuolit mahdollistavat tai rajoittavat tuolilla liikkumista tai kääntyilyä. PantoMove-tuolilla voi kääntyillä ja siirtyä, kun taas Sofia tai Level -tuoleissa rintamasuunta on vakio. Jos tuoleja siirrellään paljon, pyörät helpottavat tuolin liikuttelua. Opettajan ja koulunkäynnin ohjaajan työergonomia paranee, jos heillekin on tarjolla erilaisia tuoleja. Kenties luokasta löytyy satulatuoli tai muu kapea, helposti liikuteltava jakkara, joka on siirrettävissä oppilaan työpisteen viereen? Lisäksi tarvitaan hyvillä säädöillä oleva työtuoli opettajan pöydän taakse. Tuoliparkista opettaja tai oppilas voi käydä hakemassa itselleen sopivan tuolin käyttöön, tai tuoleja voidaan vaihdella luokan ja pienryhmätilan kesken.

Luokkatila

Varhaiskasvatuksen ryhmätilat

Varhaiskasvatuksessa lapsen ja aikuisen kokoerot korostuvat. Ergonomian lisäksi turvallisuus on huomioitu korkeissa lastentuoleissa: turvakaari, käsinojat ja jalkatuki ovat tärkeitä – aikuisen selkää unohtamatta. Suosituista Essi- ja Elli-tuolisarjoista löytyy tuoli kaikkiin tarpeisiin. Aikuisille on hyvä olla muutama erilainen tuolimalli, jotta jokaiselle löytyy sopiva ergonominen istuin eri tilanteisiin. Lasten oppimisympäristössä pitää olla myös lapsien mittojen mukaan suunniteltuja tuoleja ja pöytiä, jotta ympäristö ei lapsen näkökulmasta näytä pelkiltä pöytien ja tuolien jaloilta. Tämän voi toteuttaa vaikka leikkinurkkauksissa. Varhaiskasvatuksen toiminta tapahtuu pöytätason lisäksi lattiatasolla. Suosittu lattiatuoli on aikuisille ergonomian pelastaja, varsinkin kun se on varustettu selkänojan kaltevuuden säädöllä. Istuintyynyt sopivat loistavasti lasten istuimiksi lattiatasolle. Lapset voivat itse kantaa ja asettaa tyynynsä sinne, missä kokoonnutaan. Istuintyynyt kulkevat arjessa mukana myös rooli- ja liikuntaleikeissä.

Varhaiskasvatuksen ryhmätila

Sali ja eteistilat

Salituolille voi olla monenlaisia toiveita ja tarpeita. Vaikka istumisaika tuoleissa on usein lyhyehkö, ergonomia kannattaa pitää mielessä. Juhlasalin tuoleissa rivikytkentä, pinottavuus sekä tuolien säilytysmahdollisuudet ovat tärkeitä. Entä halutaanko kenties mukavuutta käsinojilla tai istuinpehmusteilla? Ruokasalissa tuolilta vaaditaan usein ripustettavuutta, sekä helppoa puhdistettavuutta. Sirossa Maia-lastentuolissa taas ei ole ollenkaan uria ja se on helposti puhdistettava. Aikuisille ja lapsille löytyy samasta sarjasta olevia Maia-tuolimalleja. Lenkki- tai A-jalkaiset tuolit ovat hiljaisempia nelijalkaiseen tuoliin verrattuna. Jos tilaa käytetään iltaisin, tuolin olisi hyvä olla soveltuva myös iltakäyttäjille.

Kun on aika auttaa lasta pukemaan ja riisumaan, matala työtuoli parantaa ergonomiaa. Pillerituolille istuu helposti mistä suunnasta vain. Katsekontaktin muodostaminen onnistuu, kun matalalla tuolilla pääsee lapsen tasolle. Kasvokkain avustaminen helpottuu kääntyvän istuimen avulla. Näin myös vältetään haitallisia kiertonostoja lasta syliin nostettaessa - avustamisergonomia paranee.

Tuoleja ja tarpeita on valtavasti, joten kysy apua Tevellasta juuri sopivan istuimen löytämiseksi.

Sali ja eteinen