Tutkiva oppiminen varhaiskasvatuksessa
Tutkiva oppiminen varhaiskasvatuksessa

Maker ja steam valtaavat myös varhaiskasvatuksen

Mitä tapahtuu? Miksi? Onko niin että? Kuinka se toimii? Mitä siitä seuraa? Lasten luontainen uteliaisuus ajaa heidät havainnoimaan, ihmettelemään, kysymään ja ideoimaan – heillä on siis luonnostaan hyvä kasvualusta tutkivalle oppimiselle!

 

Tutkivan oppimisen toimintatapa varhaiskasvatuksessa vakuuttaa:

  • ilmiölähtöisyydellään
  • taidollisissa tavoitteissa. Uteliaan, aloitteellisen tutkijan taitoja ja asennetta omaava pärjää hyvin erilaisilla tilanteissa ja ympäristöissä.
  • emotionaalisissa tavoitteissa. Yrittämisen, yhdessä tekemisen, onnistumisen ja oivaltamisen kokemukset ovat kullan arvoisia lapsen kehittymiselle.
  • tiedollisella kasvulla. Ongelman ratkaisemisen ja ympäröivän maailman ymmärtämisen kautta saavutetaan tiedollista kasvua, joka toimii pohjana aina vain uudelle tiedolle ja ongelmanratkaisulle.

Tutkiva toiminta ja oppiminen on hyvä keino mm. matemaattisten taitojen, ympäristökasvatuksen ja teknologiakasvatuksen toteuttamiseen. Unohtamatta samalla mukavasti mukaan liittyviä vuorovaikutus- ja tunnekasvatusta sekä kädentaitoja ja monipuolista ilmaisemista erilaisin välinein ja menetelmin.


No, mistä on kysymys?

  • havainnoinnista, ihmettelemisestä, kysymisestä
  • tiedonhankinnasta, tutkimisesta, omien ratkaisujen keksimisestä ja kokeilemisesta, päättelystä
  • selitysten luomisesta, oivaltamisesta
  • sitkeydestä, innostuksesta, yhdessä tekemisestä, osallisuudesta
  • kokemusten, osaamisen ja tietämyksen jakamisesta, tiedon kehittymisestä ja dokumentoinnista
  • oman toiminnan ohjaamisesta, itsearvioinnista
  • ymmärryksen ja tulosten saavuttamisesta ja esittämisestä eri välinein ja keinoin
  • lasten aktiivisesta roolista toimijana ja oppijana

Kannustetaan lapsia esittämään kysymyksiä, ihmettelemään, selvittämään ja selittämään!

_DSC3130

Lasten aiempi kokemusmaailma, mielenkiinnon kohteet ja leikki ovat ehtymätön virtalähde tutkivalle oppimiselle ja niille on hyvä rakentaa. Leikillä sekä tutkivalla toiminnalla ja oppimisella on paljon yhteistä: luovuus, uteliaisuus, tutkiminen, oman toiminnan ja ympäristön hyödyntäminen. Eli leikitäänkö tutkijaa? Tässä muutamia välineitä avuksi siihen!

VARHAISKASVATUS | mittaaminen ja luonnon tutkiminen

VARHAISKASVATUS | askartelu, maker-kokonaisuus

VARHAISKASVATUS | robotit, ohjelmoinnillinen ajattelu & STEAM

VARHAISKASVATUS | aistit

VARHAISKASVATUS | oheistarvikkeisto & säilytysratkaisut