TEVELLAN HISTORIASTA
KOHOKOHTIA JA AALLONPOHJIA

Lasse Laksola

HAASTATTELIJANA
LASSE LAKSOLA,
Tevellan toimitusjohtaja

Lasse Laksola

HAASTATELTAVANA
PENTTI VÄYRYNEN,
Tevellan perustaja ja
hallituksen puheenjohtaja

historiikki_kuva_01_2__1

LASSE

Onko totta, että olet lähes 50-vuotisen opetusalan tavarantoimittajaurasi aikana perustanut ja johtanut kolmea alan yritystä Adva Oy:tä, Briolaa ja Tevella Oy:tä?

PENTTI

Totta se on. 1975 toteutin haaveeni omasta yrityksestä perustamalla päiväkotien leikki- ja askarteluvälineitä myyvän yrityksen, Adva Oy:n. Insinööritaustaisena suunnittelin Advalle parikymmentä metallista ja puusta tehtyä ulkoleikkivälinettä, joita alihankkijat valmistivat. Ulkomaankauppakokemukseni pohjalta loin yritykselle tavarantoimittajaverkoston, jossa tuotteet ostettiin pääosin suoraan valmistajilta. 

Omaperäinen tuotevalikoima ja asiakasystävälliset hinnat herättivät ihastusta ja siivittivät yrityksen vahvaan kasvuun. Kun yritys myytiin 1984 Lasten Keskus Oy:lle, Advasta oli tullut ylivoimaisesti suurin päiväkotien leikki- ja askarteluvälinetoimittaja Suomessa. Jatkoin toimitusjohtajana vielä vuoteen 1989. Adva oli minun korkeakouluni alalle. Niitä oppeja on sovellettu myös Tevellan toimintaan.

LASSE

Miten Briola liittyy Tevellan historiaan?

PENTTI

Kesällä 1989 ruotsalainen lelutukkuri Brio ehdotti, että perustaisin Suomeen päiväkodeille tuotteita myyvän yksikön, Briolan. Suostuin ehdotukseen. Myynti lähti käyntiin ripeästi. 1991 lopulla päädyttiin kuitenkin ratkaisuun, jossa Tevella ostaa Briolan koko liiketoiminnan ja varaston. Tevella sai lentävän lähdön opetusalalle, 3 työntekijää ja 3 mmk liikevaihdon.

LASSE

Jatkuiko lento vauhdikkaana?

PENTTI

Kyllä, ensimmäisen vuoden. Vuoden 1992 lopulla Brio, Tevellan suurin tavarantoimittaja, pudotti pommin. Se ilmoitti, ettei se enää muutaman viikon päästä myy mitään Tevellalle, koska se oli avaamassa kilpailevan laitosmyyntiyksikön. Sitkeillä neuvotteluilla ostorajoitus saatiin siirrettyä vuoden päähän. Tevella pelastui hetkeksi.

historiikki_kuva_02_1

LASSE

Jatkoaika ei kuitenkaan tainnut ratkaista varsinaista ongelmaa?

PENTTI

Ei niin. Tajusin, että jatkossa Tevella ei voi olla pelkkä lelukauppa, vaan että oppimisvälineet ja kalusteet, niihin liittyvä osaaminen ja neuvonta tulevat olemaan asioita, joihin Tevella keskittyy tulevaisuudessa.

Toiminnan toteuttamiseksi haastattelin esiopetuksen parissa työskenteleviä opettajia ja kartoitin heidän tuotetarpeitaan. Poimin myös tutuksi tulleesta toimittajaverkosta yritykset, joilla oli parhaita oppimista tukevia tuotteita. Näin syntyi Tevellan uusi tuotevalikoima, jonka oleellisena osana oli myös moderni, kotimainen päiväkotikalustemallisto.

Uuden tuotemalliston rakentaminen oli pysäyttänyt aktiivisen myynnin kokonaan ja rahat olivat loppumaisillaan. Uusi kokonaispaketti esiteltiin 1994 alussa julkaistussa kuvastossa. Vietin unettomia öitä, sillä Tevellan kohtalo riippui asiakkaiden reaktiosta uusittuun tuotevalikoimaan.

LASSE

Miten asiakkaat sitten reagoivat?

PENTTI

Uutuusvalikoima oli jättimenestys. Avainasiakaspäälliköiksi ja tuotevastaaviksi palkattiin lisää kokeneita lastentarhan- ja luokanopettajia. Seuraavat 16 vuotta olivat Tevellan historian nopeinta kasvukautta sekä liikevaihdollisesti että henkilömäärän suhteen. 2010 Tevellasta oli tullut johtava päiväkotien oppimisväline- ja kalustetoimittaja ja merkittävä toimittaja perusopetukseen.

LASSE

Mitkä olivat mielestäsi syyt tähän menestykseen?

PENTTI

Keskeisin asia on se, että ymmärsimme tulevaisuutta kilpailijoitamme paremmin, eli miten päivähoito muuttuu varhaiskasvatukseksi ja miten muutos lisää uusien oppimisvälineiden ja kalusteiden tarvetta. Lisäksi asiakkaat ottivat hankintojensa suunnitteluun mukaan Tevellan luotettavat ja kokeneet avainasiakaspäälliköt.

historiikki_kuva_03_1

LASSE

2010 paikkeilla EU:lta tuli uusia hankintasuosituksia. Esimerkiksi koulun ja päiväkodin tarpeet niputettiin yhteen ja haettiin vain yhtä toimittajaa. Miten tämä vaikutti alaan?

PENTTI

Se vääristi todella pahasti kilpailua. Käytännössä vain yhdellä yrityksellä Suomessa oli niin laaja tuotevalikoima, että tarjoaminen oli mahdollista. Seurauksena oli, että kyseinen yritys menestyi hyvin, mutta suuri osa alan kotimaisista pk-yrityksistä joutui lopettamaan toimintansa. Tevella selvisi, mutta senkin kasvu pysähtyi. Markkinahäiriön vaikutus kesti useita vuosia. Onneksi viime vuosina kilpailutukset ovat olleet asiallisia, ja niissä Tevella onkin pärjännyt hyvin.

LASSE

Tevella on saanut vuosien varrella houkuttelevia ostotarjouksia. Miksi ette ole myyneet?

PENTTI

Ymmärtääkseni ainakin osa näistä on tehty ajatuksella poistaa pääkilpailija markkinoilta. Henkilökunnaltamme menisi työpaikat, ja kilpailun väheneminen vähentäisi etenkin kotimaista tarjontaa ja nostaisi hintatasoa. Tevella on syntynyt ja kasvanut sitoutuneen henkilökunnan voimien ja uskollisten asiakkaiden tuella. Omistajavaihdoksen pitäisi tapahtua moraalisesti kestävällä tavalla.

LASSE

Tevella on kotimainen ja perheyritys. Mitä hyötyä tästä on asiakkaille?

PENTTI

Tevella on Suomessa ainoa opetusalan yleistavarantoimittaja, joka on täysin kotimaisessa omistuksessa. Koko tuotevalikoima on kehitetty tukemaan kotimaisia opetussuunnitelmia. Siksikin kotimaisten tuotteiden osuus on suuri. Niiden valmistus työllistää suomalaisia ja jättää kunnille verotuloja, joilla ne rahoittavat hankintansa. Kun Tevellan tuottamaa voittoa jaetaan osakkeenomistajille, kaikki nämä varat jäävät kotimaahan. 

Pystymme takaamaan asiakkaillemme nopeat toimitukset kotimaassa päätoimipaikaltamme Tampereelta. Pienten kuljetusmatkojen takia Tevellan hiilijalanjälki on myös pientä. 40 hengen perheyrityksessä arvot ovat ihmisläheisiä, me-henki vahvaa ja palveluhalukkuus suurta. Ne ovat varmasti etuja myös asiakkaille.

LASSE

Miten Tevellan tuotteita myydään kuluttajille? 

PENTTI

Jälleenmyyjien kautta. Kuluttajamyynti ryöpsähti liikkeelle 2008, kun Tevellan edustaman Haban Eläinpyramidi voitti Vuoden Lastenpeli -kilpailun. Sinä vuonna peliä myytiin hämmästyttävät 70 000 kpl. Tevellan edustamien Haban ja Hapen tuotteita myydään lähes kaikissa alan liikkeissä.

LASSE

Miten Tevellan toimintaa kehitettiin kasvun tasaannuttua? 

PENTTI

2014 meille valmistui ympäristöystävälliset, 4500 m2 varasto- ja toimistotilat. Samoihin aikoihin kehitimme ja lanseerasimme uusia kotimaisia kalustemalleja. Saimme myös laatusertifikaatit ISO 19001 ja 14001 sekä uudistimme verkkokaupan.

Haluan vaihtaa rooleja ja kysyä sinulta, Lasse, muutamia asioita. Kehittäminen sai uutta vauhtia vuonna 2022, kun sinusta tuli toimitusjohtaja. Mitkä ovat olleet mielestäsi merkittävimmät uudistukset tuon jälkeen?

LASSE

Merkittävimpiä ovat olleet strategian ja organisaation selkeyttäminen. Saimme yrityksen johtoon alaa hyvin tuntevia, pitkän linjan tevellalaisia. Johtoryhmän ja hallituksen työskentely on saumatonta. Vuorovaikutusta johdon ja muun henkilökunnan välillä on tehostettu. Vihreää siirtymää viedään eteenpäin kaikkien tevellalaisten voimin. Päiväkotien lisäksi olemme panostaneet merkittävästi koulukohteisiin. Suunnittelemme, varustamme ja kalustamme uusia kouluja.

PENTTI

”Opi kanssamme” on Tevellan motto. Mitä se mielestäsi tarkoittaa?

LASSE

Meille on tärkeää tulevaisuuden ymmärtäminen edelleenkin, asiakkaiden tyytyväisyys ja tevellalaisten hyvinvointi. Opimme yhdessä asiakkaidemme kanssa. Meillä on kunnia toimia hovihankkijana tuotteille, joiden avulla lapset ja nuoret voivat kasvaa ja oppia maailman parhaissa oppimisympäristöissä.

Olemme ylpeitä historiastamme ja siitä, että saamme olla asiakkaillemme aidosti kotimainen kumppani. Ammattitaitoinen, palveleva ja vahvan pedagogisen osaamisen omaava henkilöstömme auttaa asiakkaitamme 40 vuoden kokemuksella.

PENTTI JA LASSE

tevella40
Search engine powered by ElasticSuite